Thursday, November 02, 2006

Muligheter for alle

Jag har nyligen läst "Muligheter for alle. Dynamisk vekst i en liberal markedsøkonomi" av civilekonomen Lars Peder Nordbakken.

Boken, som är på ca 300 sidor, är en grundkurs i marknadsekonomi. Som sådan är den läsvärd, även om det är en hel del jag inte är överens med författaren om, och även om det finns bättre grundkurser. Bland de bättre vill jag nämna "Ekonomisk praktika" av Thomas Sowell.

Nordbakkens bok är inte bara en grundkurs, han deklarerar tydligt att han ger uttryck för sina ståndpunkter i boken. Dessa ståndpunkter är vad jag har koncentrerat mig på.

I mycket är jag överens med Nordbakken, och hans förslag skulle innebära en kraftig liberalisering av dagens Norge (eller Sverige, om hans recept skulle testas där). Han förespråkar bl. a. avskaffade tullmurar, avskaffande av odelsloven (som reglerar vem som har förtur till jordbruksmark), m.m.

Dock. Nordbakken förespråkar ett norskt EU- och euromedlemskap som ett sätt att skapa en stabil ekonomi och valuta (när ett införande av guldmyntfot vore en mycket bättre väg att gå).

Nordbakken diskuterar platt skatt, men förespråkar själv en trestegsmodell, av "rättviseskäl" (varför detta är rättvist förklarar han inte särskilt detaljerat), med 15-25-40% beskattning, enligt en progressiv modell, med ett höjt grundavdrag (Nordbakken föreslår 75 ooo NOK/år) att utgå ifrån. Att jag föredrar platt skatt (eller åtminstone ordentligt sänkta skatter) behöver väl inte ens påpekas.

En av Nordbakkens förtjänster är att han tar heder och ära av den så kallade "aktiva näringspolitiken" genom att visa vad den är - selektiv näringspolitik. Nordbakken ifrågasätter att politiker kan veta vilka näringar som är värda att satsa på.

Boken är bra, men jag köper långt ifrån alla resonemang i den.

Labels: , , ,

5 Comments:

Blogger Flavian said...

Jag tycker att alla norrmän som är för fri marknad istället borde se till vilka enorma fördelar Norge skulle ha genom att vara medlem av EES (EÖS på norska) och samtidigt skrota sin egen tullmur gentemot hela övriga världen.

9:16 PM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

EES? Norge behöver inget EES-avtal för att skrota tullmurarna. Det är bara att skrota dem.

EES kostar en massa pengar för skattebetalarna här i landet, bl.a. mig.

http://frimarknadsanarki.blogspot.com/2006/10/ees-avtalet-r-en-dyr-affr-fr-norge.html

2:49 PM  
Blogger Flavian said...

Fördelen med EES är att norrmännen får del av vissa delar av EU-samarbetet samtidigt som de slipper de värsta delarna. Å andra sidan tycks väl norsk jordbrukspolitik vara minst lika galen som EU:s.

Och den stora poängen med EES _ I JÄMFÖRELSE MED EU-MEDLEMSKAP - är att EES inte uppställer några hinder mot att skrota tullmuren gentemot hela övriga världen.

8:48 AM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

Norsk jordbrukspolitik är helt sinnessjuk. Där kan man snacka om att kasta pengar "i sjön" (eller, man kanske borde säga: på åkern).

3:40 PM  
Blogger Flavian said...

Jag menar att man skule kunna kunna lösa problemet genom att likvidera Norges Bank och betlala dess skulder i guld.

När man gör det kan man ge den norska kronan en så låg kurs att det blir lönsamt för norska bönder att sälja livsmedel på den internationella marknaden.

Simsalabim så är alla nöjda, men det skulle nog behövas en devalvering i superklassen.

10:12 PM  

Post a Comment

<< Home