Thursday, November 09, 2006

Privatisera mera!

Sveriges regering planerar att sälja svenska statens innehav i SAS. Här i Norge har det från flera håll föreslagits att norska staten skall köpa såväl svenska statens (och danska statens, om de säljer sitt innehav) innehav i SAS, som andra statliga innehav i Sverige, som skall säljas ut.

Jag är för svenska statens utförsäljning, och emot att norska staten köper. När det gäller privatisering så är jag för privatisering av principiella skäl, om man vill kan man säga att jag är för privatisering för privatiseringens egen skull.

Jag har inte gett norska staten fullmakt att använda mina skattepengar för att köpa aktier i SAS eller Vattenfall. Det spelar faktiskt ingen roll om ett hel- eller delstatligt företag går med vinst. För det första, om jag vill få del av den vinsten kan jag själv investera i företaget. För det andra tvivlar jag på att vinsten från statliga innehav gynnar mig eller andra skattebetalare.

För övrigt borde norska statens innehav i Statoil endera säljas eller skiftas ut bland skattebetalarna.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home