Monday, October 16, 2006

Det civila samhället

Jag är inte kristen. Men när svenska kyrkan samlar in pengar till angelägna ändamål så glädjer det mig, faktiskt (det glädjer mig -självklart!- också om judiska, muslimska, hinduistiska eller buddistiska samfund gör detsamma).

Låt mig ge ett aktuellt exempel: familjen Garakoei drev en krog i Göteborg. Den organiserade brottsligheten, i form av Bandidos, avkrävde dem beskyddarpengar. Enligt Göteborgs-Posten (pappersupplagan) betalade familjen 2003 och 2004 sammanlagt 140 000 kr till Bandidos. Men när nya hot riktades mot dem gick de till polisen, varefter de utsattes för vad Göteborgs-Posten kallar "trakasserier och hot mot barnen", och kunderna svek restaurangen. De tvingades att hålla restaurangen stängd.

Svenska staten lovade att hjälpa Masoud Garakoei om han vittnade. Men är det någon som tror att svenska staten gett krögarparet ett öre? Nej, givetvis inte...

Då ställde svenska kyrkan upp och samlade in kollekt åt dem. Inte tillräckligt för att betala parets miljonskuld, men, enligt Masoud Garakoei: "Det här gör att vi orkar kämpa vidare".

För övrigt kan jag uppmana folk att skänka pengar till familjens restaurang. Restaurangens bankgironummer är 5312-4897, betalningsmottagare: Restaurang Khan Salar. För att citera Masoud Garakoei: "Om det skulle bli så att det kommer in mer pengar än till våra skulder, så skall vi se till att de går till något gott ändamål. Till fattiga barn eller till andra som drabbats av utpressning".

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home