Thursday, October 12, 2006

LO tackar regeringen för hjälpen

Regeringen tackar LO för hjälpen

Jag läser i Verdens Gang att Norges regering skall öka skatteavdraget för fackföreningsavgifter med 126 kr. Jag är inte medlem i något fackförbund, och jag tänker heller inte bli det. LO hjälpte vad som har kallats "Norges mest vänstervridna regering någonsin" till makten. Att regeringen nu ökar fackföreningsavdraget är deras sätt att tacka för hjälpen, och köpa sig LO:s fortsatta stöd.

Det hade varit mycket bättre om regeringen istället hade höjt grundavdraget (bunnfradraget). Jag är i grunden motståndare till all beskattning (då skatt faktiskt bara är en institutionaliserad och legaliserad form av rån), och jag anser att skattetrycket borde sänkas till 0%, men även om regeringen inte är beredd att genomföra något så radikalt, så vore, som sagt, en höjning av grundavdraget bättre.

Om vi utgår från att nuvarande skattetryck bevaras, så är min åsikt att alla avdrag borde avskaffas, och "kompenseras" med en höjning av grundavdraget som är lika hög som summan av alla övriga avdrag.

Det staten gör med att ha adrag för bestämda ändamål, är att belöna vissa beteenden. Det är som en rånare som säger: "Ge mig dina pengar. Om du gör som jag säger, så får du tillbaka lite av pengarna." En person jag diskuterade med, kallade mycket träffande detta för "ett socialt experiment".

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home