Thursday, October 05, 2006

Ibland tror man inte det man läser

Verdens Gang (VG) rapporterar idag att, i samband med TV-insamlingen till Läkare utan gränser, så tvångsutnämner Audnedal kommun i Vest-Agder fylke på Sørlandet i Norge kommuninvånare till bössbärare, med ett enkelt brev i posten. I detta brev upplyses personerna som fått det att de blivit utnämnda till bössbärare, och att de skall samlas då och då, och att om de inte har möjlighet att vara bössbärare, så är det upp till dem själva att finna en ersättare.

Jag tycker absolut att Läkare utan gränser gör en nyttig insats, och att de bör stödjas. Denna artikel skall absolut inte läsas som en kritik av Läkare utan gränser. Denna artikel är ett fördömande av Audnedal kommuns metoder.

I VG säger kommunordföranden Tønnes Seland: "Det er kanskje frekt, men det virker. Vi dekker hele bygda, og samler inn massa penger, slik statistikken viser."

Har han någonsin hört uttrycket: "Ändamålen helger inte medlen"?

En av de personer som fått kommuens brev uttalar sig så här i samma artikel: "Dette skal være frivillig og ingen tvang. Jeg støtter aksjonen, men synes ordførerens stil er i drøyeste laget. Jeg er ikke sikker på om jeg vil være bøssebærer med denne beskjeden."

Det förstår jag. Hade jag fått ett sådant brev hade jag kastat det i papperskorgen.

Labels: ,

5 Comments:

Blogger Michaël Lehman said...

Vad är detta för dumheter? Har Rosengren fått rätt?

2:30 PM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

Man skulle kunna tro det, ja. Men kunde Luleå kommun driva blomsterhandel så..

10:57 AM  
Blogger Michaël Lehman said...

Vad? Har Luleå kommun drivit blomsterhandel? Varför?

2:57 PM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

Varför kan jag inte svara på, men enligt vad jag har hört, så gjorde Luleå kommun det...

6:20 PM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

Om jag inte missminner mig, har jag hört detta från Anna Ibrisagic.

12:08 PM  

Post a Comment

<< Home