Entreprenad är inte detsamma som privatisering
Det har varit på förslag från bystyret i Oslo att lägga ut underhållet av tunnelbanetågen på entreprenad (anbud). Detta kallas av många för en privatisering. Det är emellertid inte sant.
Nu är detta förslag skjutet på framtiden, på grund av en framgångsrik aktion från servicemedarbetarna vid Oslo sporveier, som driver tunnelbanan. Genom att vägra övertid har tillgången på fungerande tåg minskat, och tunnelbanan har kört med överfulla, försenade tåg. Många har nog gjort som mig, gått över till att åka spårvagn (trikk på Oslodialekt). En liten seger för de anställda, som inte vill ha konkurrens. Det i sig har jag faktiskt förståelse för. Ingen älskar att bli utkonkurrerad.
Men att kalla ett anbudsförfarande för privatisering är missvisande. Det är fortfarande Oslo kommune som äger lokaltrafiken. Det de gör när de lägger ut verksamhet på entreprenad, är att hyra ut driften till någon annan, som uppfyller politikernas (och inte resenärernas) krav. En entreprenör som vinner ett anbudsförfarande har inte som högsta mål att tillfredsställa resenärernas önskningar, utan beställarnas, som är politikerna i Oslo kommune. Att kalla det för en privatisering är helt verklighetsfrånvänt.
Det enda vettiga, som jag ser det, vore att sälja Oslo sporveier (och släppa konkurrensen fri), sälj alla spår, tunnelbanestationer, etc, och låt en fri och avreglerad marknad ta hand om lokaltrafiken.
Nu är detta förslag skjutet på framtiden, på grund av en framgångsrik aktion från servicemedarbetarna vid Oslo sporveier, som driver tunnelbanan. Genom att vägra övertid har tillgången på fungerande tåg minskat, och tunnelbanan har kört med överfulla, försenade tåg. Många har nog gjort som mig, gått över till att åka spårvagn (trikk på Oslodialekt). En liten seger för de anställda, som inte vill ha konkurrens. Det i sig har jag faktiskt förståelse för. Ingen älskar att bli utkonkurrerad.
Men att kalla ett anbudsförfarande för privatisering är missvisande. Det är fortfarande Oslo kommune som äger lokaltrafiken. Det de gör när de lägger ut verksamhet på entreprenad, är att hyra ut driften till någon annan, som uppfyller politikernas (och inte resenärernas) krav. En entreprenör som vinner ett anbudsförfarande har inte som högsta mål att tillfredsställa resenärernas önskningar, utan beställarnas, som är politikerna i Oslo kommune. Att kalla det för en privatisering är helt verklighetsfrånvänt.
Det enda vettiga, som jag ser det, vore att sälja Oslo sporveier (och släppa konkurrensen fri), sälj alla spår, tunnelbanestationer, etc, och låt en fri och avreglerad marknad ta hand om lokaltrafiken.
Labels: entreprenad, kollektivtrafik, Oslo, Oslo sporveier, privatisering
0 Comments:
Post a Comment
<< Home