Monday, November 20, 2006

Hyresregleringar och korruption

Från ekot:

"I Hällefors väntar tuffa hyresförhandlingar. Det kommunala bostadsföretaget vill höja hyran med 10 procent, det berättade SR Örebro förra veckan. Nu kommer det uppgifter om att de personer som ska förhandla för hyresgästernas del, kan stå i tacksamhetsskuld till det kommunal bostadsbolaget."

Det handlar om en resa till Paris, som det kommunala bostadsbolaget har bjudit hyresgästföreningsrepresentanter på. Snacka om solklart fall av bestickning!

Så går det när man har hyresregleringar. Jag föreslår en omedelbar omställning till marknadshyror i Sverige.

Låt mig göra en liten jämförelse av mina erfarenheter av hyresmarknaden i Karlstad (ca 50 000 invånare i staden, 80 000 i kommunen, 100 000 i Karlstad med kranskommuner) respektive Oslo (ca 600 000 invånare i staden, 1 miljon i stor-Oslo). I Karlstad, där svensk hyresreglering, i form av bruksvärdesprincipen, råder, ville hyresvärdarna ha uppgifter om min inkomst, typ av anställning (hel/deltid, fast/tillfällig anställning, etc), telefonnr till arbetsgivare, osv. I regel gjordes också en kreditkontroll. I Oslo, där fri hyressättning råder, har ingen frågat efter inkomst, ingen har bett om nummer till arbetsgivare (de har frågat om jag jobbar, när jag svarat "ja" har de nöjt sig med det), inga kreditkontroller har gjorts.

Det enda de ber om i Oslo är en deposition. En deposition är ett belopp som betalas in som säkerhet, och som återfås när man flyttar ut, förutsatt att man skött sig, betalat hyran, inte vandaliserat lägenheten, etc. Orsaken till detta system misstänker jag är att vräkningar är reglerade i Norge.

Dock. Det faktum att marknadshyror råder i Oslo gör det lättare att finna en bostad i ett fint område för en låginkomsttagare (som jag nog måste anses vara, med norska mått mätta), än det var att få en bostad i ett slumområde i Karlstad, där hyresreglering råder.

Om Sveriges politiker vill göra någonting åt bostadsbristen, så vet jag vilken medicin som fungera. Inför marknadshyror nu!

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home