Monday, January 08, 2007

Marknadshyror är bra!

Jag flyttade från Karlstad till Oslo för snart ett år sedan, och har erfarenhet av hyreslägenhetsmarknaderna i både Sverige (Södertälje och Karlstad) och Norge (Oslo). I Sverige styrs hyressättningen av bruksvärdesprincipen. I Norge råder fri hyressättning. Dock existerar besittningsskydd, så man kan inte bli vräkt hur som helst. Som säkerhet begär därför hyresvärdarna en deposition, oftast mellan en och tre månadshyror, som återbetalas när man flyttar.

När jag har sökt lägenhet i Sverige har jag mötts av köer, och tilltänkta hyresvärdar har begärt uppgifter om inkomst, hur länge jag varit anställd och vilken anställningsform jag har haft, telefonnummer till arbetsgivare och tidigare hyresvärdar. Dessutom har i stort sett alltid en kreditkontroll gjorts.

I Norges huvudstad Oslo har jag gått ut på internet och läst bostadsannonser, ringt upp annonsörerna och avtalat tid för visning. Det har inte varit några köer, och hyresvärdarna har inte begärt några uppgifter om inkomst, anställningsform, arbetsgivare eller tidigare hyresvärdar, och inga kreditkontroller har gjorts. Det enda de har frågat är om jag kan betala depositionen och hyran, och när jag har svarat ja, så har de nöjt sig med detta.

Utifrån mina erfarenheter från hyreslägenhetsmarknaderna i två mellanstora städer i Sverige, med hyresregleringar, och Norges största stad, utan hyresregleringar, så upplever jag det som mycket enklare och smidigare att få tag i en bostad i Oslo (som ändå är huvudstad med stor inflyttning) än i Karlstad och Södertälje.

Marknadshyror är bra, och Oslo är ett bevis på det. Om Sveriges regering vill göra någonting åt landets kroniska bostadsbrist, föreslår jag ett avskaffande av hyresregleringarna.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home