Monday, May 28, 2007

Deilige Danmark

Jag har varit i Köpenhamn med två vänner. Vi reste från Oslo med bil på fredagen, och återvände på söndagen. Hade två nätter på ett billigt hotell 13 km utanför Köpenhamn, i Ballerup. Standarden var dock mer än godkänd, särskilt för det priset.

Köpenhamn är verkligen en fantastisk stad. Direkt när jag kom dit upptäckte jag skillnaden i mentalitet där jämfört med Sverige och Norge. I Danmark är du på kontintenten, inte i förbuds-Norden.

Det är en fantastiskt vacker stad, gammal kultur samsas alldeles utmärkt med moderniteten. De danska ölpriserna var något av en upplevelse också, 1 flaska Harboe á 33 cl kostade 1,75 DKK på Netto i Ballerup. Enligt svensk/norsk förbudsmentalitet borde följaktligen danskarna supa ihjäl sig, men det såg jag inte till någonting av. Kan Sveriges och Norges förbudspolitiker ha fel?

Vi såg på Amalienborg, som var en fantastiskt vacker byggnad. Jag tog mig tid att studera och fotografera Fredrik IX:s staty*. Vi besökte naturligtvis även Christiania, varje sann frihetsvän bör visa sitt stöd för denna fristad i Köpenhamn, särskilt med tanke på hur danska staten försöker slå ned på detta projekt. Någon öppen försäljning av hasch såg jag inte till, men det var fullt med folk i Christiania.

I övrigt fick jag även med mig ett danskt wienerbröd** från Köpenhamn, men det är uppätet nu. Jag borde ha köpt fler!

Nåja, trots sina brister är Danmark fortfarande ett fantastiskt land, och jag skall inte förneka att jag känner en stark lust att flytta till Köpenhamn (som en hel del svenskar faktiskt har gjort de senaste åren). Hur det blir med det vet jag inte, men det blir definitivt fler besök i "Køben", som det kallas här i Norge.

*Jag måste lära mig hur man publicerar bilder på blogger...
** "Med sjokolade", självklart. Vi som var barn i mitten av 1980-talet minns den danske wienerbrödssmugglaren i Solstollarna.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home