Friday, May 18, 2007

Lägesrapport, natt mot 19 maj

Nu har jag upplevt 17 maj -grunnlovsdagen- för andra gången i mitt liv som Oslobo. 17 maj-firandet kan inte jämföras med Sveriges nationaldag, men rent mentalt förstår jag norrmännen. Norge har en annan historia än vad Sverige har. Landet har lydit under Köpenhamn, Stockholm, och (en kort, men smärtsam period) Berlin.

Jag unnar givetvis norrmännen sitt firande, och tycker rent av att det är ganska trevligt. Men det är lite bittert att dagen heter grunnlovsdagen (grundlagsdagen), och så har stortinget bestämt sig för att kasta grundlagen över bord, och fråntaga Kong Harald V sina sista befogenheter. Än så länge är det Kungen som utser statsminister i Norge (med stortingets godkännande givetvis), men det skall det bli ändring på. Farväl, maktdelning. Välkommen, folkdemokrati.

För övrigt håller jag på att vila upp mig. Den sista tiden har jag arbetat sinnessjukt mycket, ca 60 timmar per vecka. Det kommer att bli lite mindre den närmaste framtiden, och jag kan behöva lite vila. (Men det blir fortfarande dryga 40 timmar/vecka.) Och så lyssnar jag på Björn Afzelius. Varför är det så ont om libertariansk progg?

Labels: , , , ,

3 Comments:

Blogger J.K. Baltzersen said...

Når det gjelder forholdet mellom Norge, København og Stockholm, kan det sies mangt. Nå skal jeg nøye meg med å si at å lyde under København eller Stockholm i stor grad kan være å foretrekke i forhold til Løvebakken, samt at Norge som lydig under Stockholm kan diskuteres.

17. mai er vår Grunnlovsdag. Problemet er at den er kuppet av barna og demokratiet.

Selv feirer jeg Grunnlovsdagen med bl.a. 17.-maivest og balkongflagg ute på gatene. Dette bidrar til å skille en fra flokken.

Jeg pleier også å overvære bekransningen av C.M. Falsens – Grunnlovens fars – grav, noe som er ganske sært hvis man hverken tilhører Falsen-familien eller det tjenestegjørende korps, evt. er 17.-maikomitéens representant eller taleren.

I relativ stillhet markerer jeg Grunnloven, med mine private ritualer. Dette er ikke dagen for de store offentlige protestrop.

Jeg vet ikke hva du sikter til når du sier at Stortinget har bestemt seg for å frata HM Kongen "sina sista befogenheter".

Dette var den første 17. mai med parlamentarismen innskrevet i Grunnloven, og denne bestemmelsen er trådt i kraft.

Du sikter muligens til Dokument 12:2 (2003-2004) om positiv parlamentarisme og investitur (innsettingsvedtak). Såvidt jeg vet er ikke dette rent formelt vedtatt av Stortinget, men blir det det, vil Stortinget også formelt få en betydelig rolle i å bestemme hvem som skal utnevnes som statsminister. Det vil allikevel være HM som utnevner statsministeren, men dette vil da i betraktelig større grad enn idag være en ren formsak.

Jeg kjenner ikke til noe konkret formelt forslag om å gjøre ende på ordningen med at HM er den som formelt utnevner "sitt råd".

6:29 PM  
Blogger Johan R. Sjöberg said...

Det kan vara ett missförstånd från min sida. Men parlamentarismens införande är illa nog.

11:49 AM  
Blogger J.K. Baltzersen said...

parlamentarismens införande är illa nog

Sant nok!

6:33 PM  

Post a Comment

<< Home