Sunday, July 29, 2007

När människan skapade världen




På väg hem från Tommys begravning i Varberg så mellanlandade jag och två av mina yngre bröder (Joakim och Nils) i Göteborg. Där besökte vi pocket shop och köpte lite böcker. Jag införskaffade bl. a. Johan Norbergs bok "När människan skapade världen", och har de senaste dagarna läst närmare 150 sidor ur boken (av drygt 500), och än så länge är intrycket av boken gott. Norberg är en mycket god skribent.
För övrigt har jag träffat, och bytt några ord med, Johan Norberg vid ett tillfälle, på en restaurang i Stockholm i samband med Walk for Capitalism 2001 (tror jag att det var). Då uttryckte jag min beundran för "Till världskapitalismens försvar", men var samtidigt ofin nog att påpeka att Norberg var för mycket etatist för mig (det är han fortfarande, men han skriver bra böcker).
Den första bilden föreställer Götaplatsen i Göteborg, som ett exempel på mänskligt skapande. Den andra bilden är väl ganska självförklarande.

Labels: , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home