Wednesday, July 18, 2007

Länktips om marknadshyror


Hittade sidan marknadshyror.se när jag surfade runt. Min inställning till marknadshyrors vara eller icke vara torde redan vara känd, och annars är det bara att trycka på labelen marknadshyror härunder...

Just nu heter huvudartikeln på sidan "Statlig utredning föreslår marknadshyror", och artikeln refererar till hyresmarknaderna i Belgien, Finland och Norge, där köer och korruption inte existerar. Det låter lovande, men jag tror inte på att marknadshyror införs i Sverige förrän jag ser det med egna ögon. Men skulle det bli så så är Sveriges hyrestagare** att gratulera! (Säger en som har erfarenhet av Sveriges överreglerade och Norges betydligt mer oreglerade* bostadsmarknad).

*Vissa regleringar finnes: hyran kan inte höjas under kontraktsperioden, och hyrestagare kan inte vräkas "på dagen".
**Jag vägrar att använda det vedertagna uttrycket hyresgäst. Man är inte gäst hemma hos sig själv! Jag föredrar norskans "leietakere" (=hyrestagare).
Om bilden: bilden visar en del av Kirkeveien på Majorstuen i centrala Oslo. Här kan faktiskt helt vanliga hyrestagare, utan kontakter, bo i Oslo, om de vill. I Stockholm kan man drömma vidare om att få bo lika centralt utan tjock plånbok eller rätt personer i telefonboken.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home