Thursday, June 14, 2007

Om FRA

Jag har tidigare nämnt hur staternas ökade grad av integritetskränkningar oroar mig, och då tänker jag i synnerhet på Patriot Acts i USA, och FRA i Sverige, och hur regeringen vill ge dem ökade befogenheter. FRA önskar övervaka all datakommunikation in och ut av Sverige, vilket även berör grannländerna (detta har ju Finland reagerat på).

Det är omröstning i riksdagen om detta idag. Centerpartisten och liberalen Frederick Federley har kritiserat lagförslaget, och efter mycket vånda har han bestämt sig för att lägga ned sin röst. Att han lägger ned sin röst, istället för att rösta emot regeringens förslag (och därmed hamna ute i kylan), visar tyvärr hur smutsig politiken är. Det är ytterligare ett argument för att inte rösta (och här), för övrigt. Hur du än röstar så blir du blåst..

Ole Peter Galaasen nämner på sin blogg hur FRA inhandlat nya, dyra maskiner. Han nämner också hur mina norska landsmän välkomnar övervakning.

Jag hoppas att förslaget faller i riksdagen idag, vad jag har förstått så kommer oppositionen i Sverige att rösta för en bordläggning. Det ger en tidsfrist till nästa år. Men visst är jag bekymrad. Mycket. Ur led är tiden.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home